שיווק בגוגלבשנים האחרונות הפך גוגל לעגל הזהב של כל אחראי תוכנית שיווק, זוטר יותר או פחות. אם פעם היה אומרים שמי שלא שם (בדפי זהב), לא קיים, היום מי שלא נמצא בעמוד הראשון בגוגל לא קיים מכיוון שהגולשים לא רואים אותו… כך קם שוק שלם של מקדמי אתרים "אורגנים" אשר מטרתם להביא את האתר לאחד המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש האורגניות (אלו שאינן בצבע), והם משכנעים את הלקוחות שגוגל הוא עדיין המקום הטוב ביותר לקדם בו את העסק. בנוסף, קיימים גם מנהלי קמפיינים ממומנים,אשר משכנעים את הלקוחות שדווקא המודעות הצבעוניות של גוגל בתשלום הן החשובות יותר, מכיוון שהן מבטיחות הופעה במקומות הראשונים אם רק משלמים לגוגל מספיק כסף.

אבל האם זה בהכרח נכון?

למרות שעקרונית , למנועי חיפוש ובראשם גוגל יש עדיין השפעה מכרעת על הצלחה של עסקים בישראל, חשוב לזכור שעולם הניו מדיה כולו עבור טלטולים רבים בשנים האחרונות : הישראלי מבלה יותר ויותר זמן גם באתרים נוספים כגון פייסבוק או אפילו בהורדת אפליקציות מהאפסטור או מ – Google Play (לשעבר, אנדרואיד מרקט). פלטפורמות אלו שונות למדי ממנוע החיפוש של גוגל והן דורשות חשיבה מחוץ לקופסה כאשר בונים תוכנית שיווק כוללת. לדוגמה, היכן כדאי למקם את הלוגו של פייסבוק על גבי הפרסומת? האם להסתפק בכתובת אתר האינטרנט, או לכתוב גם מה לחפש כדי להגיע לדף המתאים בפייסבוק. ואולי בכלל צריך למשוך את הלקוחות הפוטנציאלים באמצעות מבצעים בלעדיים באפליקציה סלולרית?!

גם הטלוויזיה עוד לא אמרה את המילה האחרונה

מי שתקציב הפרסום מאפשר לו זאת, לא יכול להרשות לעצמו לוותר על שוק הפרסום בטלווזיה. בישראל קיימת תופעה ייחודית בעולם המערבי, אשר גורמת לכך שאחוזי הצפייה בערוצים המרכזים (ערוץ 10 וערוץ 2) רק הולכים ועולים. כאשר שידורי הטלווזיה באתרי האינטרנט הם באיכות נמוכה יחסית וחבילות הכבלים והלווין עולות מאות שקלים לחודש, הישיבה מול הערוצים המסחריים היא עדיין האופציה המועדפת על משפחות רבות בישראל. לאחרונה אף נצפו מספר אתרי אינטרנט שהחלו לפרסם באמצעות "ספוטים" קצרים של מספר שניות גם בטלוויזיה.

לא כולם מחוברים לאינטרנט

בנוסף לקהל החילוני והדתי הלאומי אשר מחובר לאינטרנט רוב שעות היממה, חברות ועסקים רבים אשר בונים תוכנית שיווקית לקהל החרדי, צריכים להסתמך על דרכי הפצה אלטרנטיביות, לדוגמה, באמצעות העיתונות החרדית אשר עדיין פופולארית מאוד במגזר או שליחת SMS לטלפונים "כשרים" אשר אינם מסוגלים להתחבר לאינטרנט או לקבל הודעות מולטימדיה. יש אמנם מספר אתרי אינטרנט חרדים כמו "כיכר השבת" , אך הלגיטימיות שלהם בקרב הרבנים עדיין שנויה במחלוקת, דבר שעלול אף לגרום לנזק תדמיתי לחברה שבוחרת לשווק בהם את מוצריה.

לסיכום, למרות ששיווק דרך האינטרנט הוא כלי חזק ביותר שאי אפשר לזלזל בו כיום, אסור לשכוח שקיימים גם ערוצי שיווק מסורתיים שיש להשתמש בהם בתבונה.

 

 

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

בחודשים האחרונים אנחנו עדים לתופעה שיותר ויותר תקציבי פרסום עוברים מגוגל לפייסבוק, תופעה זו צפויה להמשיך בשנה הקרובה. למה זה קורה והאם אתם ערוכים לזה בפעילות העסקית שלכם?